יום חמישי, 30 באוגוסט 2012

אסדות הצלה - להפלגה רגועה


אסדת הצלה, היא ציוד חובה על פי תקן משרד התחבורה, יותר מזה אסדת הצלה, מהווה את המלאך השומר שלנו, בכול הנוגע למצב סכנה, בו היאכטה שלנו טובעת. הרבה פעמים, אנחנו שוכחים מקיומה, מזלזלים בה ולרוב תוקעים אותה בתחתית היאכטה. זלזול זה מעמיד אותנו בסכנת חיים, במקרה של טביעה, בו נהיה מבולבלים ומבוהלים מדי, כדי לזכור היכן זרקנו את אסדת ההצלה וגרוע מזה ברוב המקרים, נשכח כיצד לתפעל את האסדה.

קצת על אסדת ההצלה

הפלגה היא צורה של אסקפיזם, מחיי היום יום העמוסים, היא מאפשרת לנו לשכוח קצת מספרי פסיכומטרי, מייגעים או דוחות מורכבים בעבודה. כדי לשמור על הרגשת הביטחון, במהלך ההפלגה חשוב להכיר מקרוב את אסדת ההצלה. רוב אסדות ההצלה ביאכטות השונות, נראות אותו הדבר, מה ששונה בהן הוא לרוב תכולת הציוד, המבנה הפנימי ומגוון התוספות הקיימות. ככל שהיאכטה יקרה וגדולה יותר, כך האסדה איכותית ומשכוללת יותר. אסדת ההצלה, מהווה את ציוד ההגנה הכי חשוב בשייט, מבחינת הצלת החיים, בזמן תקלה או טביעת היאכטה. אסדת ההצלה, לרוב מתנפחת ונמצאת בדרך כלל, בתוך מזוודה או חבית תלוי בגודל האסדה. בכל קורס ללימודי חינוך השיט, מלמדים אותנו את חשיבות המוכנות, לקראת טביעה אפשרית. חלק מיצירת המוכנות היא שמירה על האסדה במקום בטוח, כדי שנמנע את ההרס שלה וכמובן במקום זמין, כדי שנעמוד במצב סכנה נוכל לשלוף את הסירה במהירות, בלי כל בעיה. בדרך כלל האסדה ביאכטה, מתאימה בגודלה לכמות של ארבע עד שמונה אנשים, תלוי כמובן בגודלם ומשקלם, בהתאמה לאסדה. במקרה בו האסדה המסופקת לא מתאימה לצרכים שלנו, תמיד אפשר לקנות, אסדת ביטחון חדשה, כזו שתתאים לצרכים שלנו, לרוב קצת מעבר לתקני הבטיחות, הדרושים בחוק.

תקנים לאסדות הצלה

מדינת ישראל מחייבת את בעלי היאכטות, על פי תקן CRUISE, מבחינת רמת איכות האסדה הנדרשת ליאכטה. תקן זה מהווה את התקן הבסיסי והמינימאלי ביותר, מבחינת מבנה האסדה והציוד הדרוש בטוחה. תקן מינימאלי זה נקבע, כתוצאה מכך שרוב היאכטות בישראל לא שטות מעבר למאה מייל מרצועת החוף, לרוב היאכטות בישראל שטות בים התיכון ולא מעבר לכך. במקרה בו בעלי היאכטה שטים מעבר לים התיכון וחוצים אוקיינוסים, בזמן ההפלגה. במקרה זה, בעלי היאכטה נדרשים לעמוד בתקן OCEAN, תקן בו האסדה צריכה להיות עשויה ממבנה מחוזק, בעלת ריצפה כפולה, שקי ייצוב עצומים, קשתות פנימיות כפולות, משטחי עלייה גדולים מהמים, ציוד מרבי להפלגה באוקיינוס ועם תאורה חוץ ופנים. במקרה בו אתם רוצים להרגיש בטוחים יותר, אתם תמיד יכולים לשדרג את האסדה, לדוגמא ישנם אסדות הצלה, שמתנפחות בכוחות עצמם, כך שאם אתם נקלעים לצרה אתם פשוט זורקים את האסדה והיא מתנפחת מעצמה. אסדת הצלה, מטרתה להציל לנו את החיים, חשוב מאוד שלא נזלזל בתקנים ונתאים את היאכטה, לצרכים המתאימים לאזור השיט שלנו. הרי הדבר האחרון שאנחנו רוצים הוא, להיקלע באמצע סערה באוקיינוס, עם ציוד הגנה מינימאלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה