יום חמישי, 3 באפריל 2014

חופשת מדבר עם הילדים

ישראל מציעה לנו הרבה מאוד נופים, והמון הזדמנויות לחוות את המקומות היפים עם המשפחה. טיול משפחתי מוצלח הוא טיול שכולל בתוכו תגליות חדשות, לילדים ולהורים, ארוחות טובות, וחוויה משותפת נעימה. אחד הנופים המרתקים, הנעימים והמיוחדים ביותר שזכינו להם בארץ הוא נוף המדבר הקסום. טיול משפחתי במדבר יכול להיות חוויה יוצאת דופן.
חופשה מתחילה מהבית, והציוד שלכם ישפיע הרבה מאוד על החוויה שלכם, בייחוד כשאתם יוצאים למדבר, ובטח כאשר מדובר בחופשה משפחתית, כאשר יש יותר צרכים מאשר כשאתם בזוג או לבד. רכב מתאים, עדיף ג'יפ דוגמת קומפאס, הוא דבר שישנה לכם את כל החופשה, ובכלל, וציוד איכותי ומותאם לעמוד בתנאי מדבר, כמו צלייה עמידה ברוחות, יכולה להשפיע המון על החופשה שלכם.
לאן הולכים לחופשה במדבר?
המדבר גדול, והמקומות היפים בו רבים ומגוונים, כולל האטרקציות ומקומות הלינה. פארק תמנע הוא אחד מאתרי המדבר המומלצים לטיול משפחתי, ומציע מגוון של חוויות בפארק ומסביב. בפארק אפשרות לינה במתחם קמפינג מיוחד שמתאים למשפחה בת 4 נפשות, ומאפשר לכם להישאר ללון אחרי הטיול, ליהנות מלינה בשקט המדברי, ולהמשיך ולגלות את האזור גם בבוקר שלמחרת.
במרכז הפארק ישנו אגם גדול הפרוס על שטח של 16 דונם, מציע פינות ישיבה מוצלות, מגרשי משחקים לילדים, מסעדה מקומית לצד האגם, שיט בסירות פדאלים, וסדנאות מילוי חול צבעוני בבקבוקים. מרכז המבקרים מציע לכם ליהנות מסרט בטכנולוגיה מתקדמת באולם ייעודי ונוח במיוחד, ולחוות היכרות עמוקה יותר עם ההיסטוריה העשירה והמרתקת של המקום, אשר היה מוקד משיכה לתרבויות לפני אלפי שנים לצורך כריית הנחושת.
מסלול האופניים "סינגל בתמנע" מציע 14 ק"מ של שבילי מדבר אשר הוכשרו במיוחד לרוכבי אופניים, וניתן לרכב גם באופניים ייעודיות למשפחה, עם הרחבה אחורית עם מקום לילד. רוכבי אקסטרים יוכלו גם כן למצוא מענה לצורך שלהם בחוויות רכיבה מאתגרות, והמסלולים כולם יפיפיים ומרתקים.
טיול משפחתי במכתש רמון
עוד נקודת חן במדבר הישראלי היא ללא ספק מצפה רמון, יישוב בעל אופי נעים, היושב בפתחו של מדבר יפהפה. מכתש רמון, שעל שפתו יושב מצפה רמון, שהוא המכתש הטבעי הגדול ביותר  בעולם כולו, ונחשב לתופעת טבע ייחודית. המכתש, ארבעים קילומטרים אורכו, מציע מרכז מבקרים היושב על המצוק הצפוני והתלול, אשר משקיף על הנוף עוצר הנשימה.
במכתש אטרקציות שונות, כולל בעלי חיים רבים הניתנים לצפייה . מעבר לנחשים וללטאות ניתן לראות דורסי יום רבים, יעלים (אשר טועים לעיתים קרובות בהיכנסם לשכונות שבעיר), פראים, תנים, זאבים, שועלים, ויש אומרים כי נמרים. הדעות חלוקות לגבי הנמרים, והסיכוי לראותם נמוך במיוחד, אך כיף לדעת שהוא קיים.

המכתש מציע גם ביקור בנחל רמון, המנקז את רוב המים מהמכתש, ומאפשר מסלול הליכה נעים. קיר האמוניטים, אליו לא תמיד קל להגיע שכן השלטים אליו הוסרו, מהווה קיר נטוי אשר מדגים משקעים מרתקים של חיות ים אשר התאבנו לאורך השנים. עוד אתר מעניין הינו המנסרה, שהוא מעין מרבץ אבנים המורכב מאלפי עמודי קוורץ שבורים שהותכו מהחום העצום של סלעים מגמתיים שבקעו מן האדמה.

הבילוי מתחיל מהרגע שיצאתם

באם אתם יוצאים לטיול, סביר להניח שכבר אתם יודעים היכן תשנו, וייתכן גם שאילו פעילויות או אטרקציות חוויתיות ייכנסו לתוכנית הטיול שלכם. ובכל זאת, כפי שאתם בוודאי יודעים, הטיול שלכם כולל הרבה יותר מאשר אלה. פעמים רבות, מה שזוכרים ממנו בסופו של יום הוא דווקא את החוויות הקטנות, שיכולות להתרחש בדרך למקום היעד, או למעשה בכל שלב ושלב של הטיול.
חלק מהותי בטיול: העצירות
האזורים האטרקטיביים ביותר לטיול בישראל נמצאים בקצותיה: אזור הצפון עמוס מסלולי הטיולים מהצד האחד של המפה, ועיר הנופש האולטימטיבית, אילת, מהצד האחר. בכל אחד מהמקרים, ובהנחה שאתם עושים את הטיול ברכב, עליכם להתכונן לשעות ארוכות של נסיעה. מכאן, ברור שנדרשות מספר עצירות, על מנת להתרענן, לנוח מהנסיעה ולאגור כוחות – אין לשכוח שילדים אינם מורגלים בנסיעות ארוכות שכאלה.
העצירות האלה, חייבים להדגיש, יכולות בהחלט להיות חוויתיות. באם נוסעים לאילת, למשל, למה שלא לעצור לאכול פיצה בבאר שבע? ובאם נוסעים לצפון, למה שלא לעצור למספר שעות בזכרון יעקב הקסומה? את התכנונים האלה, שיכולים להפוך את הדרך לנעימה, מומלץ לעשות עוד טרם הנסיעה. מרחיקי הלכת אף יאספו כתובות של המקומות בהם הם מתכוונים לעצור, יכניסו אותם למכשיר הניווט שלהם, ויעשו את דרכם אליהם מראש.
החוויות המשפחתיות בנסיעה
בסרטים האמריקאיים, תמיד רואים שמשפחות אשר יוצאות לטיול מוצאות דרכים משעשעות להעביר את הזמן שלהן. גם במציאות, זוהי טקטיקה נהדרת להעברת השעות הארוכות בדרכים. במקום הנסיעה השקטה, בה כל אחד מכונס בעצמו (או במכשיר הטלפון החכם שלו), אפשר לנצל את הזמן לשיחה משפחתית. זוהי דרך נפלאה להתעדכן בכל מה שעבר על כל אחד מבני המשפחה בשבועות האחרונים, ובכך גם להתקרב אחד לשני.
אפשרות אחרת, מעניינת לא פחות, היא לחשוב על משחקים שונים, שיעבירו את הנסיעה, ויהפכו אותה למהנה פי כמה. משפחות חובבות מוזיקה יכולות לבחור משחקי שירה, כמו זה בו צריך כל אחד מהנוסעים, בתורו, לחשוב על שיר הכולל בתוכו מילה מוגדרת. המעוניינים בחוויה מעשירה נוספת יכולים לערוך משחקי טריוויה או "ארץ-עיר", אשר בכוחם לתרום גם לידע של בני המשפחה, במיוחד הצעירים. ההורים שעשו שיעורי בית ולמדו על המקום אליו הם נוסעים, יכולים לספר לילדים שלהם סיפורים עליו, מה שיטפח ציפיות עד להגעה. וכמובן שניתן למצוא לא מעט דוגמאות נוספות לפעילויות מרתקות הנערכות ברכב עצמו.
הנאה מהנוף

כשנוהגים, קל מאד להתרכז במשימה, ולא לשים לב למראות היפים שמקיפים את הרכב. במקרה של טיול משפחתי, לכל אורכה של מדינת ישראל, סביר להניח שהמראות רק יהיו מרשימים עוד יותר. גם אם הרצון שלכם הוא להגיע לנקודת היעד מוקדם ככל האפשר, אסור שתוותרו על היופי שבמראות אלה. אפשר בהחלט לנסוע בקצב איטי יחסית, להפנות את בני המשפחה למראות ייחודיים לצד הדרך, או אפילו לעצור ולצלם. טיול משפחתי מהנה הרבה יותר כשהוא בקצב סביר, ולא מתוך מטרה "לסמן וי" על כמה שיותר מקומות.

טיולי אקסטרים- נפאל

אחת החוויות המרגשות ביותר שיש היא טיול אקסטרים במקום אקזוטי, עם נוף מרהיב וחופש אין סופי. זה בהחלט משאיר טעם של עוד שנאר איתנו לכל החיים. אם זאת הפעם הראשונה, או שאתם מחפשים יעד נוסף לחווית אקסטרים מיוחדת במינה יש לנו את המקום המושלם בשבילכם.
נפאל היא רפובליקה פדרלית דמוקרטית השוכנת בין סין להודו. מדובר על מדינה קטנה בין שתי ענקיות, דרכי הגישה אליה פתוחות ואין שום בעיה לקבל אליה ויזה. מדינה זולה יחסית אלינו והאווירה בה מאד מיוחדת.
אחת הסיבות המרכזיות לכך שנפאל פופולארית כל כך היא האתגרים הרבים שיש לה להציע לאקסטרימיסטים שרואים בה לא פחות מגן עדן. יתרון נוסף שלה הוא שהיא זולה כך שכל השפע הזה נגיש לנו במיוחד, ומי שהתנסה בספורט אקסטרים ברחבי העולם ובארץ במיוחד יודע שזה יכול לעלות לא מעט.
אז מה מחכה לכם?
לאוהבים ראפטינג, הרי שנפאל היא מושלמת משום שזו עשירה בנהרותיה המפורסמים. הנהרות הגועשים שלה פתוחים לפעילות לאורך כל השנה כשהתקופות הנוחות יותר הן ספטמבר- נובמבר ואפריל- מאי, אז גובה המים נח לפעילות.
הפופולארי ביותר בין הנהרות הוא הקאלי גנדקי שסיום מסלולו לוקח חמישה ימים. מדובר על נהר המדורג במיקום גבוה יחסית מבחינת קושי ומתאים בעיקר לאנשים מנוסים שמחפשים אתגר אמיתי.
המרסיאנדי הוא גם נהר מאתגר מאד, אבל הוא בעיקר ארוך שכן לוקח שמונה ימים שלמים בכדי לסיים אותו.
גם באנג'י תמצאו בשפע במדינה, במיוחד שבגבול שלה עם טיבט נמצא אחת מאתרי הבאנג'י הגבוהים ביותר על הכדור. הנוף עוצר נשימה והמחירים נוחים במיוחד. שווה.
עוד בגזרת האקסטרים בנפאל תוכלו להנות מפעילות קניונינג, מצנחי דאייה ועוד רבים וטובים.
רגע לפני שיוצאים
עם כל הריגוש וההנאה שבטיול אקסטרים, מדובר על טיול שטומן בחובו לא מעט סיכונים וככזה חשוב מאד להערך אליו באופן שיאפשר למזער את הסיכונים ולהגדיל את רמת הבטחון שלנו. בדיקות רפואיות הן הכרחיות, כך גם קבלת כל החיסונים הנדרשים והצטיידות בתרופות, אבל חשוב לזכור גם שאלה לא תמיד יספיקו בזמן אמת, לכן חשוב מאד לעשות גם פוליסת ביטוח נסיעות לחו"ל שיעניק את הכיסוי הנדרש במקרים שבהם יש צורך בחילוץ, ניתוחי חירום, הטסה לישראל או למדינות אחרות לטובת קבלת טיפול רפואי וכל מה שנדרש למטייל האקסטרימי שעלול למצוא את עצמו תלוי על סלע באמצע קניון בשום מקום, כי זה חלק מהסיכון.
כמובן שכשנוסעים למדינת עולם שלישי חשוב להגיע עם ציוד מהבית ולא לקחת את הסיכון שברכישת הציוד במקום.
הטיסה אמנם יקרה מעט, אך המחייה בנפאל זולה, כך גם עלויות האטרקציות השונות והטובות שמחכות לכם שם, כך שבסך הכל לא מדובר על טיול יקר, אבל בהחלט כזה שתזכרו לכל החיים.