יום ראשון, 30 בדצמבר 2012

על סכנות בריאותיות במזרח הרחוק ועל בדיקת איידס


אתם מתכננים טיול ארוך ונרחב למזרח הרחוק. סביר מאד להניח שאתם אחרי צבא, אם כי היום התרמילאים יכולים להיות גם לפני צבא, אחרי האוניברסיטה, או להיות אפילו בגיל הזהב. החוויה במזרח הרחוק היא ללא ספק מדהימה - הנופים, האנשים, התרבויות, המבנים, ועוד ועוד. עם זאת, יש נושא אחד שבו חשוב מאד להיזהר - הבריאות שלכם. המצב של מערכות הבריאות במזרח הרחוק, הוא גרוע פי כמה מזה של מערכת הבריאות בישראל ובמערב. יש לנקוט במספר אמצעי זהירות בסיסיים שיוכלו לסייע לכם לעבור את הטיול בשלום. קודם כל ולפני הכל - חשוב מאד לגשת לקופות החולים, ולקבל את סל החיסונים המלא. ציינו שאתם טסים לטיול ארוך במזרח, כדי שתוכלו לקבל את כל החיסונים האפקטיביים. כמו כן, חשוב להבין שאחרי שאתם חוזרים מהמזרח, יש כמה בדיקות שאולי תרצו לעשות - כמו בדיקה לגילוי איידס.

למה דווקא איידס?

באופן טבעי, האיידס נפוץ יותר בארצות עם מודעות נמוכה יותר לבריאות. אמנם המצב במזרח איננו כמו באפריקה, אך עדיין שיעורי האיידס שם הם גבוהים למדי. ישנן שתי סיבות מרכזיות שבגללן כדאי לכם לעבור בדיקת איידס לאחר שחזרתם מהמזרח. הסיבה הראשונה והברורה ביותר היא אם קיימתם יחסי מין לא מוגנים בזמן הטיול שלכם. מטיילים רבים (בפרט הצעירים שבהם) רואים את הטיול במזרח כהזדמנות להתנסות בחוויות ייחודיות. מבלי לפגוע בהנאה - קיום של יחסי מין לא מוגנים יכול בהחלט להוביל למחלות שונות, ובראש ובראשונה לנגיף הHIV. לכן אם עשיתם זאת, בצעו בדיקת איידס כאשר אתם חוזרים לארץ.
מצב אחר שבו כדאי שתעברו בדיקת איידס בעת החזרה לארץ, הוא במידה ועברתם טיפול רפואי עם מחטים באחת מהארצות הללו, או אם עשיתם קעקוע באחת מהארצות הללו. המחטים בארצות המזרח אינן עוברות תמיד חיטוי, ולעתים יכולות לשאת עימם מחלות, נגיפים וזיהומים, והאיידס הוא אפשרות אחת מהם. לכן, אם קיבלתם זריקה ממחט מכל סיבה שהיא - חשוב מאד לעבור בדיקת איידס כשחוזרים.

ואיך נמנעים מהבדיקה?

עם זאת, תוכלו להימנע ממעבר של בדיקת איידס בשובכם לארץ אם פשוט תדעו להימנע מכל הדברים אשר ציינו בעבר. קיום יחסי מין זה טוב ויפה - אך הקפידו על חבישת קונדום שיגן עליכם, כדי שלא תצטרכו לעבור בדיקת איידס. יותר משהוא מגן מפני היריון לא צפוי - הוא מגן מפני המחלות השונות, ולא רק איידס. את הקעקוע כדאי לשמור לסטודיו של קעקועים בארץ, או לכל הפחות לעשות את הקעקוע כשאתם נמצאים בעיר גדולה ומערבית יחסית, ולא בכפר נידח. באשר לטיפול רפואי - לא תמיד יש על כך שליטה, אך את החיסונים השונים לפחות כדאי לעשות בארץ ולא כשאתם במזרח. כל השיטות הללו יאפשרו לכם להימנע מהמחשבה על בדיקת איידס, ועל מחלות נוספות ככלל.

יום רביעי, 26 בדצמבר 2012

חבילות נופש


רק להגיד את צירוף המלים הזה ולהרגיש געגוע. חבילות נופש וכבר מרגישים את החול החמים מתחת לגופכם, את המים הנעימים שאתם משכשכים בהם, לישון עד מאוחר, בלי לבשל, בלי לספור קלוריות, בלי דאגות ולחצים, בלי לחשוב על הבוס, על מבחנים, על פסיכומטרי. בעבר יציאה לנופש היתה נסיעה לדודה בתל אביב או בקיבוץ, או נופש בבית הבראה שאותם היינו מתכננים שנה מראש וחוזרים הביתה כמו שאמרנו אז: עייפים אך מרוצים. אך כיום עולם חבילות הנופש התפתח לא מעט.

כיצד לבחור חבילת נופש מתאימה

ראשית יש להגדיר כמה כסף אנו מקציבים למטרה וכמה זמן יש בידינו. לא צריך פסיכומטרי בשביל זה. ועכשיו לא נותר לנו אלא לבחור. בעבר היינו הולכים לחברה המתמחה בתחום וגם כיום יש רבים המעדיפים שירות אנושי ואישי. בכל מקרה מומלץ לשוטט באינטרנט כדי לקבל מושג על העולם הגדול שנפרש לפניכם. תוכלו לקרוא על המקום, להתרשם מהנוף, מהאקלים ולערוך השוואות מחירים בלחיצת כפתור. ואם אתם ממש חיות אינטרנט היכנסו לפורומים ותשמעו מה יש לאנשים להגיד.

המלצות

דרך חשובה לקבל מידע היא לדבר עם אנשים. לברר עם חברים ובני משפחה לגבי מקומות שביקרו בהם. להתייעץ עם סוכנויות נסיעות ולזכור מה הם הפרטים הקטנים שחשובים לכם במיוחד כמו למשל: אוכל כשר, קזינו, שפת הדיבור במדינה שאליה את חושבים לנסוע. ולא פחות חשוב לברר מה כוללת חבילת נופש שלא תיתקלו פתאום בעלויות לא מתוכננות. כדאי גם לשמוע המלצות על סוכני נסיעות טובים שדואגים לכם לאורך כל הדרך, ולא לשכוח לברר עלויות של השכרת רכב.

סוכנות נסיעות

בין אם בחרתם לרכוש חבילות נופש דרך סוכנות נסיעות באינטרנט או במשרד יש הרבה פרטים שכדאי לשים לב אליהם. למה הם מתחייבים בחוזה ביניכם, מה קורה במקרה של תקלה או איחור בטיסה. כמה כוכבים יש למלון שאליו אתם נרשמים ומה כולל השירות. כמה עולה ארוחה מחוץ למלון, האם חבילות הנופש כוללות אטרקציות מיוחדות ומעניינות. לא לשכוח לברר איזה חדר תקבלו ומה יהיה הנוף הנשקף מחלון חדרכם. איכות מיזוג האויר בחדר אם נוסעים לארץ טרופית או חמה. ולקחת בחשבון סדרי עדיפויות: יש שיעדיפו לרדת ברמת המלון למען הטבה אחרת.

ברגע האחרון

לפעמים, באופן ספונטני אנו קופצים להרפתקה ולוקחים חבילת נופש בדקה ה-90. זה מאפשר חיסכון כספי ניכר עם טעם של סיכון וקפיצה אל הלא נודע. יש אנשים שמתכננים את הספונטניות הזו בקפידה. הם עושים את כל הבירורים שלהם מראש, מגדירים בדיוק מה הם רוצים ופשוט מחכים להזדמנות של הרגע האחרון ואז רוכשים חבילות נופש חלומיות במחיר מצחיק. גישה זו מתאימה יותר לאנשים צעירים שיש להם זמן ואין להם כסף, לאנשים שאין להם התחייבויות של משפחה וקריירה או למי שרוצה להיזכר בתקופה שבה אפשר היה לקחת תרמיל ושק שינה ולצאת לנדודים.